Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

ACT therapie

ACT staat voor acceptatie en commitment therapie. Het is een gedragstherapie die juist voor mensen die al vrij veel therapie hebben gehad, een uitkomst kan zijn om af te rekenen met ballast die een gelukkig leven in de weg staat. Je leert beter om te gaan met de grillen van het leven, en om tegelijkertijd de dingen te blijven doen die er echt toe doen en belangrijk zijn.

Metaforen
ACT werkt veel met metaforen. Deze spreken vaak voor zich en hebben daarnaast veel zeggings-en relativeringskracht. het is niet voor niets dat deze vorm van therapie steeds meer aan terrein wint in de reguliere GGZ.  Het doel van ACT is om een rijk en zinvol leven te krijgen terwijl je de pijn accepteert die bij het leven hoort.

Je leert afstand te nemen van je gedachten, die jou dagelijks het leven zuur kunnen maken, en je leert je te richten op de waardevolle dingen in jouw leven. Dit biedt de mogelijkheid om los te komen van je beperkingen, en om in het diepe te springen om nieuwe spannende ervaringen op te doen.

De zes zuilen van ACT therapie
Deze zuilen vormen samen een geheel, maar onafhankelijk van elkaar, is het niet statisch. Alle aspecten komen aan bod.

  • Acceptatie: je laat controle en niet werkbare strategie√ęn los
  • Defusie: je leert gedachten ontkoppelen van jouw zijn
  • Zelf als context: je oefent flexibiliteit
  • Mindfulness: nadruk op het hier en nu
  • Waarden: onderzoeken van richtinggevende principes
  • Toegewijde actie: ondernemend gedrag dichtbij de waarden

Praktisch, het gaat dus om:

  • Aandachtig en compassievol leren leven
  • Inzicht in je innerlijk gevecht om verder te komen
  • Bestaansrecht geven aan gedachten en gevoelens
  • Je richten op jouw waarden, welk mens wil je zijn?
  • Veel oefeningen

Voorbeelden van klachten waarbij ACT kan helpen

  • Depressie
  • Angst, paniek, hyperventilatie
  • Piekeren
  • Lichamelijk onvoldoende verklaarbare klachten
  • Stress gerelateerde klachten
  • Chronische rug-en nekklachten


Bron: Jansen, G. & Batink, T. (2014). Time to ACT Het basisboek voor professionals. Uitgeverij Thema, Zaltbommel.

Relatie ACT met onze cultuur
Er wordt nogal eens de nadruk gelegd op dat wij als mens in staat zouden moeten zijn om onze innerlijke ervaringen onder controle te kunnen houden. Opdat wij gelukkig zouden zijn, als we vooral bij machte zijn om positieve gedachten en gevoelens te laten prevaleren. (“boosheid” is een keuze, net zoals “geluk” een keuze is) Daarnaast wordt het vaak als een zwakte gezien wanneer we negatieve gevoelens en gedachten hebben.

Wat doet ACT?
Uit onderzoek blijkt dat onderdrukking en vermijding op den duur leidt tot een toename van negatieve gedachten. Wat bovendien erg veel energie kost. De energie die het kost om te vermijden, kun je beter richten op datgene wat jou leven zin geeft. Met ACT leer je je richten op het beinvloeden van je gedrag in plaats van controle proberen te krijgen over je gedachten en gevoelens. Zo kom je minder in gevecht met jezelf.

Er zijn inmiddels veel boeken verschenen over ACT

  • Leef zoals je eigenlijk zou willen
  • Denk wat je wilt, doe wat je droomt
  • Laat los, ruimte voor alles wat je denkt en voelt
  • Omarm jezelf
  • Voluit leven

ACT therapie in combinatie met een training
ACT werk het beste door oefening. Om het geleerde te beklijven, kan het behulpzaam zijn, om naast de therapie een training te volgen van zes avonden. Het voordeel hiervan is dat je samen met groepsgenoten kunt leren en ervaren. Ook krijg je schrijfopdrachten en mindfulness-oefeningen aangereikt waarbij je leert om minder kritisch te blijven op jezelf, vanuit het idee dat je zo niet gelukkig kunt zijn.

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×