Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

Burn-out

Een burn-out sluipt erin. Je bent steeds doorgegaan en merkt dat je moe bent. De gedachte om even niets meer te moeten - geen werk, geen verplichtingen - houd je steeds meer bezig.

Wat is een burn-out?
Bij een burn-out kun je niet meer op de vertrouwde voet verder. Je loopt tegen grenzen aan van jezelf, van je omgeving, je werk en mensen. Je vindt geen energie meer. Je lichaam kan niet meer, zo moe ben je. Ook mentaal ben je op. Je hoofd zit vol, concentreren en iets onthouden lukt niet goed meer.

Signalen
Veel mensen herkennen het proces van een burn-out te laat. Er zijn wel signalen, maar die worden niet gezien als een voorbode van een burn-out. Je merkt dat je wel wat rust kunt gebruiken, maar je gaat door omdat het werk roept. Je hebt geen keus denk je, de gevolgen overwegend. Maar je lichaam reageert bij overspannenheid en burn-out. Er komen meer signalen bij. Je bent erg moe, hebt last van pijn in je lichaam, je slaapt slecht, piekert en komt moeizaam tot iets of een resultaat. En ondertussen heb je eigenlijk nergens zin meer in. Sommige mensen krijgen hartkloppingen. Hoezeer je ook wilt, je hoofd en je lichaam weigeren steeds meer dienst.

Je lichaam als graadmeter
Je lichaam vertelt je wat goed is voor je en wat niet. Door meer contact te maken met je lichaam leer je voelen wat de grenzen zijn van je kunnen. Een belangrijke vraag is dan ook of je bereid bent om naar je lichaam te leren luisteren. Leren stilstaan, contact maken met je lichaam, aandacht hebben voor je ademhaling, luisteren naar je binnenwereld zonder meteen in oplossingen te denken, is een goede manier om tot rust en ontspanning te komen en te handhaven.

Duurzaam herstel
Voor duurzaam herstel is meestal meer nodig. Burn-out therapie richt zich op onderliggende patronen en conflicten die ten grondslag liggen aan een burn-out. Ook ben ik bedacht op verplichtingen, problemen en ingrijpende gebeurtenissen. Daarnaast is er aandacht voor de eventuele rol van de “baas”, en je eigen verantwoordelijkheid. In veel gevallen zijn mensen zichzelf kwijt geraakt. Ze voelen zich leeg en zijn te lang over hun grenzen gegaan. Ze weten niet goed meer wie ze zijn en wat ze willen als gevolg van het negeren van eigen behoeften en verlangens. Als dit ook nog eens een thema is, bijvoorbeeld uit je jeugd, grijpt een burn-out diep in. Ik help je jezelf weer terug vinden.

Oog voor context
In mijn burn-out therapie, is er oog voor de context. Mijn wetenschappelijk achtergrond toegespitst op menswetenschappen en organisaties en mijn ruime ervaring met overspannenheid, overbelasting, burn-out en stress in de eerstelijn GGZ, draagt bij aan een professionele aanpak.

Behandeling burn-out
In mijn therapie vind ik een aantal dingen belangrijk:

  • Stoppen met roofbouw plegen op je lichaam
  • Leren naar je lichaam te luisteren en naar je echte behoeften
  • De vraag beantwoorden wat bij jou stress veroorzaakt
  • Stress leren herkennen met je lichaam als instrument
  • Grenzen leren herkennen en erkennen
  • Leren ontspannen en stress reguleren, weg laten vloeien
  • Je werkomgeving analyseren
  • Jezelf onderzoeken, je valkuilen, patronen, en kwetsbaarheden

De praktijk leert dat 15 tot 20 sessies voldoende zijn om tot herstel te komen. Afhankelijk van wat er speelt en de oorsprong van een ontregeld systeem kan het zijn dat er meer sessies nodig zijn. Eventueel kan daarnaast of aansluitend een mindfulnesstraining worden gevolgd. Hierin krijg je handvatten om positief, met aandacht voor jezelf, in het leven te staan.

Mocht je twijfelen of je burn-out bent geraakt? Neem dan contact op met je huisarts, en ga naar een psychologisch hulpverlener die hierin veel ervaring heeft. Dit filmpje legt het proces uit.

Gemengde aanpak: oplossingsgericht en lichaamsgeorienteerd
Mocht je werkgever willen betalen, overweeg dan een vrijgevestigde therapeut of coach die veel kennis en aangetoonde ervaring heeft met het behandelen van een burn-out. Doordat er veel mensen burn-out zijn, of te maken hebben met overbelasting, is er steeds meer aanbod van hulpverleners. Arbo-artsen zijn vooral gericht op evidence based methoden. Deze aanpak is vaak beperkt tot het cognitieve en praten “over”. Het geeft wel inzicht, maar leidt niet per definitie tot bewustzijn. Op korte termijn effectief, maar niet zonder meer op de lange termijn. Het lichaam betrekken, zeker bij een burn-out, beklijft via lichaamsbewustzijn. Ook waar het patronen in vastgeroeste overtuigingen betreft, en verwerken van gebeurtenissen.

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×