Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

Stress & spanning

Je zit niet lekker in je lijf. Je hebt vage klachten en spanningen en je kunt niet echt genieten. Je merkt dat je sneller moe bent of opgejaagd. Je wilt dit anders. Maar helemaal stoppen en niets doen is voor jou geen optie.

Stress heeft meerdere gezichten. Een bepaalde mate van stress is gewoon en misschien zelfs noodzakelijk om tot prestatie en succes te komen. Het is de gezonde spanning die je scherp houdt bij een belangrijke stap in je leven, of bij een optreden, een examen, of een sollicitatie. Gezonde stress zorgt ervoor dat je geconcentreerd bent, en alert kunt reageren. Deze stress verdwijnt vanzelf als de klus is geklaard.

Wat is ongezonde stress?
Ongezonde stress is langdurige stress. Stress die voortdurend in je lichaam of je systeem aanwezig is. Heel vaak is het opgebouwd vanuit een trauma, een vervelende gebeurtenis of het vastzitten in een moeilijke situatie. Stress kan zich ook stapelen door meerdere stressfactoren bij elkaar.

Wat ongezonde stress teweegbrengt
Stress activeert je autonome zenuwstelsel en heeft een ontregelend effect op je gezondheid. Het is een ingewikkeld lichamelijk proces waarbij stress-hormonen, zoals adrenaline, noradrenaline en cortisol, continu worden aangemaakt en lang in het lichaam blijven als er onvoldoende ontspanning is. Hierdoor blijft het lichaam in een staat van (op-)gejaagdheid en alertheid. Het schadelijke effect ervan ligt in de gewenning waarbij je het gevoel kunt hebben dat stress juist lekker is. Je bent alert en je hebt het gevoel dat je alles onder controle hebt, maar met nare lichamelijke en psychische klachten als gevolg.

Ervaar je stress en ben je hooggevoelig? Dan is er speciale hulp voor jouw. Ben je op zoek naar een goed boek over stress, dan kan ik je ‘Van Big Bang tot Burn-out‘ van harte aanbevelen. Luister hier naar de opvattingen over stress van Witte Hoogendijk (psychiater) en Wilma Rek (journalist), de schrijvers van dit boek.

Wat merk je zelf bij ongezonde stress?

  • Verandering van je hartslag
  • Gespannen spieren
  • Snellere ademhaling
  • Verandering van spijsvertering
  • Koude handen en voeten
  • Je bloed trekt weg uit je gezicht
  • Je bent vaker licht in hoofd
  • Je keel knijpt samen
  • Slecht slapen
  • Onrust

Herstellen van stress
We zijn niet gewend om de taal van ons lichaam te spreken. Toch kan dit je helpen om te herstellen. Je leert via je lichaam je zelfregulerend vermogen aan te spreken. Dit raakt door langdurige stress verstoord. Samen onderzoeken we wat jou helpt om jezelf te reguleren en verkennen we nieuwe opties. Ook kunnen we kijken hoe trauma zich manifesteert in jouw lichaam zonder helemaal in de gebeurtenissen van toen te duiken. We onderzoeken wat nodig is om de gestagneerde energie alsnog te ontladen. Door de ontlading ervaren mensen vaak een afname van symptomen. Zo keert geleidelijk de rust weer terug in lichaam en geest en nemen klachten af.

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×