Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

Traumatherapie

Iedereen heeft pijnlijke ervaringen die we als belastend kunnen ervaren. Er is geen standaard te geven over wat wel of niet traumatiserend is. Wat voor de een, een lastige ervaring is, kan voor de ander ondraaglijk pijnlijk zijn. Bij een trauma moet je dus niet alleen denken aan verkrachting, seksueel misbruik, (huiselijk) geweld, oorlog, een overval. Ook een ongeluk, verlies van een dierbaar iemand, een valpartij of een ziekenhuisopname kunnen traumatiserend zijn. Net zoals emotionele verwaarlozing, mishandeling in je jeugd, of pesterijen. Dit leidt vroeg of laat vaak tot klachten als gevolg van disfunctionele coping- en overlevingsstrategieen.

Traumatherapie is speciaal ontwikkeld voor trauma
In mijn optiek is een trauma geen stoornis, maar een wond die zichtbaar wordt in klachten, in het beleven van de werkelijkheid en in hoe je naar jezelf kijkt.

Wanneer je een verhaal hebt bij het trauma, dan weet je de gebeurtenissen nog. Maar soms heb je geen verhaal. Dan is er geen herinnering, omdat je te jong was, maar de herinnering ligt opgeslagen in je lichaam, in de vorm van overlevingsstrategieën.

Symptomen van trauma
Overlevingsstrategieën die verschillend tot uiting komen, zoals:

  • Emoties niet goed voelen en makkelijk vertrekken (dissociatie).
  • Fysiek: spierspanning, een gebrek aan spierkracht, weinig gronding en stroming van energie in je lichaam, vermoeidheid, slecht slapen.
  • Het leven overwegend analyserend en rationeel benaderen, waarbij je je lichaam minder voelt en veel in je hoofd zit.
  • Angst om controle te verliezen, of last van schuld en schaamte.
  • Het gevoel altijd alert en op je hoede te zijn.
  • Hooggevoelig: prikkels en indrukken moeilijk kunnen filteren, moeite met grenzen ik-en de ander
  • Moeite om je echt te kunnen verbinden met anderen, je leeft niet voluit.
  • Een kort lontje hebben, snel geïrriteerd, geprikkeld en opvliegend
  • Lichamelijke klachten die niet over gaan: fybromyalgie, pds, hoofdpijn

Ik werk volgens de traumatherapie methode die Peter Levine heeft ontwikkeld. Somatic Experiencing. Een lichaamsgerichte insteek speciaal voor traumatherapie die voorbij het ‘praten over’ gaat, en helpt om je beter in je vel te voelen.

Ben jij hooggevoelig, en heb je het idee dat dit te maken kan hebben met trauma, dan werk ik met een op somatic experiencing gebaseerde methode: integrale somatische psychologie ontwikkeld door Raja Selvam.

Traumasporen
Heb je klachten? Is er een psychische ‘wond’ die moeizaam heelt? Verwerken van trauma zit niet per se in wat er feitelijk heeft plaatsgevonden, maar wat er tijdens de gebeurtenis(sen) in het lichaam is gebeurd en is achtergebleven. Bessel van der Kolk, traumaspecialist noemt het traumasporen. Een trauma is een normale reactie op abnormale omstandigheden. Het is van groot belang om dit te verwerken samen met een hierin gespecialiseerde therapeut die goed kan werken met deze traumasporen. Samen werken we aan herstel van vertrouwen, beter in je lijf komen, balans, en meer plezier in je leven. Ik heb veel ervaring met narcistisch misbruikemotionele verwaarlozing, ontwikkelingstrauma, vroegkinderlijk trauma en shocktrauma en ben aangesloten bij het netwerk “het verdwenen zelf” van Iris Koops en het SE netwerk van somatic experiencing therapeuten.

Hoe ziet een traumabehandeling eruit?
1. Kennismaken, herstel van veiligheid: Het is belangrijk dat jij je op je gemak voelt bij mij, als basis om te werken. We onderzoeken eerst je hulpvraag, omdat geen enkel trauma hetzelfde is. Er zijn verschillende soorten trauma’s die allemaal verschillend te benaderen zijn. In een gesprek kan duidelijk worden hoeveel sessies er ongeveer nodig zullen zijn.
2. In een veilige omgeving je trauma ontladen: fysiek, energetisch, emotioneel, mentaal. Als basis geldt dat herstel vraagt om verwerking in het zenuwstelsel, via de weg van het lichaam.
3. Ontlading: je emoties die eerder onverdraaglijk waren toestaan, ervaren en loslaten. Hierbij hoeven de herinneringen niet per se opgeroepen te worden. Op een natuurlijke manier, in contact met je lichaam maak je contact met je onderbewuste. Je geeft aandacht aan wat vrijkomt waardoor je in contact kunt komen met je emoties. Je zult merken dat je je meer en meer ontspant, rustiger wordt, energieker en krachtiger.
4. Je leert je patronen doorbreken en de stress die zo gekoppeld is aan overlevingstrategieen makkelijker los te laten zodat je vanuit je ‘zijn’ innerlijke rust vindt en met plezier in het leven kunt staan.

Wil je meer weten over deze methode, bekijk dan het you tube filmpje waarbij Peter Levine aan het werk is. Of lees het artikel in de Optimist.

Behalve Somatic Experiencing werk ik ook met andere methoden of aanverwante methoden die helpen trauma te helen. Zoals TRE (trauma release exercises), EMDR, Core energetica en EFT.

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×