Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

Lichaamsgerichte psychotherapie

Als praten over problemen onvoldoende helpt of je hebt klachten van stress, spanningen, vermoeidheid, onzekerheid, een burn-out, een depressie, trauma of negatieve gevoelens die alsmaar terug blijven komen of lichamelijke klachten zonder medische oorzaak kan lichaamsgerichte psychotherapie je verder op weg helpen.

Wat is lichaamsgerichte psychotherapie en traumatherapie?
Veel mensen weten niet wat ze zich bij lichaamsgerichte psychotherapie en traumatherapie moeten voorstellen. Bij een cognitieve therapie hebben we meestal wel een idee. Via gesprek tot verwerking, tot nieuwe inzichten en ander gedrag komen. Maar stress en emoties zitten niet in je hoofd, ze zitten vooral in je lijf. Daarmee kan lichaamsgerichte psychotherapie en traumatherapie dieper gaan en meer betekenen.

Het lichaam centraal
Het lichaam draagt alle bewuste en onbewuste ervaringen met zich mee, en is daarom geschikt om mee te werken. We neigen ertoe om ons te focussen op wat ons verstand ons vertelt. Dat is goed, maar kan ook misleidend zijn. Zodanig dat we vast kunnen lopen en in cirkels blijven denken. Het effect daarvan is vaak dat we steeds meer in ons hoofd komen zitten en weinig in contact zijn met ons lichaam.

Bewustwording
Via je lichaam wordt alles tastbaar. In zijn boek ‘The body keeps the score’ legt Bessel van der Kolk uit hoe dit werkt. Alle ervaringen in ons verleden liggen opgeslagen. Deze kunnen ervoor zorgen dat we zijn gaan vermijden, of ons ergens van terughouden terwijl dit objectief gezien helemaal niet nodig is. We ontwikkelen hierdoor ongemerkt patronen die niet behulpzaam zijn.

Soorten lichaamsgerichte therapie
Misschien oriënteer je je op deze vorm van therapie en is het je opgevallen dat er afwisselend wordt gesproken over lichaamsgerichte therapie en lichaamsgerichte psychotherapie. Je kunt lichaamsgerichte psychotherapie zien als een vorm van lichaamsgerichte therapie die tot in de kern raakt wat vastzit. Je in beweging brengt, oude ‘wonden’ heelt en jou flow doet ervaren. Het kan iets voor je betekenen als je jezelf beter wilt leren kennen, en telkens terugkerende klachten of problemen ervaart. Kwaliteit herken je aan een vierjarige studie op dit vlak.

Overlevingsstrategie
Als situaties in het leven te spannend zijn geweest ontstaan er blokkades in je lichaam. Onbewust draag je dit mee als een overlevingsstrategie. Bijvoorbeeld:
• Je houdt anderen op een afstand of houd je terug
• Je blijft vasthouden aan het idee dat je erkenning nodig hebt
• Je houdt je in, en slikt in
• Je maakt jezelf groter dan je bent, je gaat jezelf iets bewijzen
• Je houdt je hart gesloten en laat je gevoel niet meer zien

Van overleven naar leven
Als we als kind worden geraakt, doet dit pijn, worden we verdrietig, boos of bang. Vaak duwen we dit onbewust weg uit zelfbescherming. De overlevingspatronen kunnen nuttig zijn, maar in tijden van chronische stress, een relatiecrisis, een ingrijpend verlies of gebeurtenis, kan ditzelfde patroon binnen jezelf en met anderen zorgen dat je vast komt zitten.  De spanning dringt zich dan op in de vorm van innerlijke conflicten, twijfel, negativiteit en lichamelijke en psychische spanningen of klachten.

Werkvormen
Door met het lichaam te werken hef je spanningen op, ervaar je meer energie, beweeg je vrijer, laat je oude patronen los, geef je ervaringen uit het verleden en plek, en wordt er gekeken naar verborgen eigenschappen en kwaliteiten zodat deze meer op de voorgrond kunnen komen. Het alleen werken aan spierspanningen zonder het betrekken van de psychische lagen van afweer of oproepen van een onderdrukt gevoel kan wel opluchting en inzicht geven, maar leidt niet direct tot bewustwording. Juist het betrekken van deze lagen is belangrijk ten behoeve van veranderingen in het dagelijks functioneren, zodat de ontwikkeling naar zelfverwerkelijking plaats kan vinden. Hoe?

• Core-energetica; transformeren van levensthema’s
• Bio-energetica; het vrijmaken van spanningen mbv oefeniningen
• Ademtechnieken; bewust ademenen en verdiepen van gevoelens
• Psychodrama; situaties in beeld brengen ter inzicht
• Ontspanningsoefeningen; oefeningen om bewust te ontspannen
• Mindfulness; aandachtsoefeningen voor acceptatie & compassie
• ACT; om flexibeler met je gedachten om te gaan
• Lichaamsbewustzijn; herkennen van stress-signalen en gevoel
• Gestalt; inzicht in gevoel en gedrag dmv ruimtelijke oefeningen
• Transactionele analyse; herkennen van patronen, ego-posities
• Energie-oefeningen; gebaseerd op chakra-psychologie
• Counseling; psychologische gespreksvoering
• SE-ISP; stress en emotieregulatie, traumahealing
• Familieopstellingen; ervaringsgericht ontrafelen van je systeem
• Visualisaties; werken met beelden
• Karakterstructuren; inzicht in overlevingspatronen en thema’s

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×