Praktijk BODYMIND

Voor Psychologische hulp bij
Traumaverwerking, Burn-out, Stress gerelateerde klachten

Negatief zelfbeeld

Zelfbeeldproblemen gaan vaak samen met een negatieve beoordeling van jezelf, een gevoel van minderwaardigheid. Hoe belangrijker je het zelfbeeld maakt, hoe minder je kunt genieten. Dit maakt je kwetsbaar voor stress, negatieve spanning, angst en depressieve klachten.

Het is goed om je te realiseren dat je er iets aan kunt veranderen. Erken dat je kampt met irreƫle gedachten over jezelf en de wereld om je heen. We hebben allemaal beelden over onszelf.

Over wie we zijn, en willen zijn. We gedragen ons ernaar. In dit gedrag groeit het probleem omdat je niet helemaal jezelf kunt zijn. Je hebt last van perfectionisme, minderwaardigheidsgevoelens, angst voor afwijzing, afhankelijkheid. Je bent overmatig alert, vaak gericht op de ander en zoekt goedkeuring en erkenning,

Hoe weet je of je een negatief zelfbeeld hebt?
Allereerst voel je je vaak tekortschieten en is er altijd een kritische stem op de achtergrond die je vertelt dat het beter kan en anders had gemoeten. Je bent vaak op zoek naar waardering van anderen, en zeer gevoelig voor kritiek van anderen die je hoog hebt zitten. Je denkt dat anderen beter zijn dan jezelf, en kijkt daarom op tegen anderen mensen. Je overwaardeert de dingen die je niet goed hebt gedaan en onderwaardeert de dingen die je goed doet.

Invloed op je gedrag
Een gevoel van minderwaardigheid heeft vaak invloed op hoe je je gedraagt. Misschien heb je de neiging om jezelf terug te trekken, te verdedigen of kleiner te maken. Of je compenseert het door hoog van de toren te blazen of je nare gevoelens te bagatelliseren of grapjes te maken.

Jezelf vergelijken
Door je vaak te vergelijken met anderen, of snel onder de indruk te raken van het succesverhaal of het gedrag van de ander, ontstaat de neiging om jezelf op onderdelen af te keuren. Dit leidt er weer toe dat je de lat voor jezelf extra hoog legt en bang wordt om te falen. Het gevolg is vaak vermijdingsgedrag en de neiging tot controle.

Behandeling negatief zelfbeeld
Een negatief zelfbeeld is goed te behandelen. Het is belangrijk om de oorsprong van je negatief zelfbeeld te achterhalen. Meestal ligt hier een niet verwerkte ervaring onder zoals een kritische of onzekere ouder of pestervaringen. Er is echter niet altijd een oorzaak aan te wijzen. Ooit heb je patronen ontwikkeld die functioneel waren, waarbij de kritische stem je hielp te overleven door gericht te zijn op controle of vermijding van gevoelens.

Oude patronen loslaten
Door contact te maken met je innerlijke criticus, en je reacties hierop, worden je innerlijke patronen helder. Door oefening leer je anders naar jezelf kijken. En door contact te maken met je lichaam, kom je ook weer bij je gevoel. Zo ontstaat er meer ruimte in je waardoor je de controle niet meer nodig hebt, kritische niet functionele gedachten kunt loslaten en uit je oude patronen kunt stappen.

De praktijk leert dat je ongeveer 15 tot 25 sessies nodig hebt om van je negatieve zelfbeeld af te komen, afhankelijk van hoe diep het is geworteld.

Contact

Voor vragen over de mogelijkheden kun je mailen of bellen met:
Hanneke van der Aalst
06-13453055

info@praktijkbodymind.nl

Vergoedingen

De vergoeding valt onder de aanvullende verzekering onder psycho-sociale of lichaamsgerichte psychotherapie. Je betaalt geen eigen risico.

Meer over tarieven en vergoedingen
© 2019 All rights reserved.
Fotografie: Yvonne Witte
×